fbpx
← Tilbake til bloggen

RGB-, Pantone- og CMYK-farger – Slik bruker du dem i designet ditt

Av Steffen Andersen · 11. januar 2024

Når du går i gang med et trykkprosjekt, er det viktig å sørge for at fargene som trykkes, er i tråd med resten av varemerket ditt – uansett hva det dreier seg om. Det betyr at fargene på nettstedet ditt er de samme som på papirkopper, flyers og visittkort.

Vi opplever ofte at kundene ikke er klar over hvor viktig dette er, og at de sjelden vet hvordan de skal sørge for at fargene matcher hverandre.  I dette innlegget går vi gjennom de tre ulike fargesystemene CMYK, RGB og PMS (Pantone-farger). Til slutt vil vi snakke om hvordan du kan bruke fargesystemene til din fordel, og hvordan du sikrer at fargene til varemerket ditt er det samme uansett hva, så godt det kan la seg gjøre.

RGB/Hexadecimal fargeprosess

RGB-fargeprosessen står i kontrast til CMYK- og Pantone-farger, fordi RGB-systemet brukes til å vise farger på skjermer og TV-er, mens CMYK- og Pantone-farger brukes til å trykke materialer. Fargeprosessen kalles RGB fordi fargene som blandes er rød, grønn og blå. RGB-farger kan også kalles heksadesimale farger eller kort og godt hex-farger, men det er en liten forskjell. Forskjellen er hvordan du velger fargene i designsystemet ditt.

Med hex-farger skriver du dem med # og deretter noen tall og bokstaver, for eksempel vil koden for en rød farge være #FF5B33. Hvis du i stedet bruker RGB, skriver du det som tre tall, og RGB-nummeret for den samme rødfargen blir 255, 91, 51. RGB står for rød, grønn og blå, og lyskilden i enheten som brukes til å vise elementene, kan skape hvilken som helst farge du ønsker å få vist ved å blande rødt, grønt og blått. Fargen som vises, vil variere avhengig av intensiteten på fargene som brukes.

Denne måten å lage farger på kalles additiv blanding. Du lager den ønskede fargen ved å legge rødt, grønt og blått lys oppå svart mørke for å skape det perfekte pigmentet. Jo flere farger du legger oppå hverandre, desto sterkere farger får du. Hvis du ikke tilsetter noen farger, blir fargen svart, men hvis alle fargene tilsettes med samme intensitet, får du en ren hvit farge.  Som nevnt tidligere brukes RGB-farger når man lager grafikk til nettsteder eller elementer som vises i videoer. Dette er det eneste fargebehandlingssystemet for visning av videoer/bilder osv. på skjerm, tv eller mobil.

© Limepack. RGB-fargesystem.

Fordeler og ulemper med RGB 

Med RGB-farger kan du lage alle de fargene du ønsker, men hvor spesifikke farger som vises, og hvor mange farger som vises i et bilde, avhenger av kvaliteten på skjermen og oppløsningen filen ble lagret i. Å jobbe med RGB-farger er den perfekte måten å begynne å jobbe med design og utvikling av grafiske elementer på. Det eneste du må huske på, er at CMYK-farger ikke kan vise like spesifikke farger som RGB-fargesystemet. 

CMYK/helfargetrykk/4-fargers prosess

Grunnen til at det kalles CMYK-farger, er at CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow (gul) og Key (svart). Navnet representerer egentlig bare fire farger som kan blandes til en rekke forskjellige farger, og dette er også grunnen til navnet 4-fargeprosess.

Trykkprosessen kalles også fullfargetrykk, fordi du kan velge så mange farger du vil i designet uten ekstra kostnader. Vi går nærmere inn på dette senere. Hvordan fungerer så prosessen? Prosessen går ut på å legge på ett lag med én farge om gangen, slik at du til slutt får den fargen du ønsker. Fargen tilsettes ofte i flere omganger for å sikre at det ikke tilsettes for mye blekk, for hvis du bruker for mye blekk, blir siden til slutt svart.

Dette skyldes at farger er subtraktive, slik at når du legger til en ny farge, reduseres fargen du la til først.  CMYK-farger er den mest brukte utskriftsmetoden for flygeblad, visittkort og magasiner. Alle kommersielle skrivere og skrivere du har hjemme, bruker 4-fargers trykkprosess. CMYK-fargetrykkprosessen er mye brukt til å trykke på papiremballasje, men for eksempel ikke på plastemballasje.

Fordeler og ulemper med CMYK

Hva er fordelene og ulempene ved å bruke CMYK-farger i trykkprosessen? Som nevnt tidligere er den viktigste fordelen og grunnen til at magasiner trykkes med CMYK-farger at du kan trykke så mange farger som du vil i designet uten å måtte betale ekstra for hver ekstra farge du bruker.

Den største ulempen med CMYK-farger er at den kan skape færre farger enn for eksempel PMS og RGB, og at fargene som kan trykkes, ikke er like spesifikke. Så hvis du ønsker å bruke en bestemt farge, bør du heller bruke Pantone-fargesystemene. Hvis du for eksempel hører at et selskap har tatt patent på en farge, er det en Pantone-farge og ikke en CMYK-farge. 

© Limepack. CMYK-fargesystem.

Pantone/PMS

PMS står egentlig for Pantone Matching System og er et fargerom som er utviklet av Pantone. Systemet er laget for å gjøre det enklere å finne den spesifikke fargen en bedrift ønsker å trykke på produktene sine. Pantone Matching System er ofte trykt i fargematchingsbøker.  Pantone Matching System består av totalt 3000 trykkfarger, som også inkluderer nyanser av svart og hvitt. Antallet farger i systemet er i stadig utvikling. 

Siden Pantone-systemet består av spesifikke farger, og det er det primære formålet med systemet, er trykkprosessen helt forskjellig fra CMYK-farger. Når du trykker med Pantone-farger, blir den spesifikke fargen lagt til på det spesifikke stedet i designet der fargen var tiltenkt. Fargene blir derfor ikke blandet med hverandre slik de blir med CMYK-farger. 

De fleste trykkerier som bruker Pantone-farger, kan bare bruke opptil 5-6 farger i designet, men antallet farger i designet kan være flere eller færre.  Pantone-farger brukes først og fremst til å trykke på emballasje og transportmidler.

De brukes spesielt til plastemballasje og matemballasje, fordi det er vanskelig å trykke på plast, og fordi Pantone-fargene er mer spesifikke, noe som sikrer høyere kvalitet på trykket. En av de største fordelene ved å bruke Pantone når du skal trykke noe, er nøyaktigheten i fargene. Pantone-fargene har mange flere nyanser enn CMYK-systemet, spesielt når det gjelder oransje og grønne farger.

Det betyr at hvis du bruker noen helt spesifikke oransje- og grønntoner i RGB-fargene dine, er Pantone-fargene den eneste måten å matche dem på trykksaker på. Siden fargene ikke blandes, blir linjene og elementene i designet tydeligere. Den største ulempen med å bruke Pantone-farger i trykket er at hver ekstra farge du bruker i designet koster mer, fordi fargene legges til separat. Kostnadene kan øke hvis du for eksempel må ha 6 farger i designet i stedet for 2.

© Limepack. Pantone-fargebro.

Hvordan får jeg de samme fargene uansett hvor de vises?

Nå som vi vet litt om de ulike fargesystemene, kan vi se nærmere på hvordan vi kan sørge for at kunden ser de samme fargene uansett hvor merkevaren og historien din vises.  Det første vi må huske på, er at RGB- og CMYK-fargerommene er forskjellige. Det betyr at det å velge en RGB-farge ikke er ensbetydende med at du kan få den som CMYK-farge. Dette gjelder spesielt for svært sterke farger som ikke kan konverteres fra RGB til CMYK. Pantone-fargene vil nesten alltid være tilgjengelige i den fargen du har valgt som RGB-farge, siden systemet ble utviklet for å matche RGB-fargene på trykk. Det du først og fremst må sjekke, er om RGB- eller Pantone-fargen samsvarer med en CMYK-farge. 

Hvordan sikrer man at fargene er de samme uansett hvor de vises?

Du kan sjekke det på to forskjellige måter – du kan enten gjøre det med Pantone Colour Bridge-fargeguidene jeg nevnte tidligere, og disse guidene kan du både finne på nettet eller få tak i ved å spørre ditt lokale trykkeri. Pantone Colour Bridge-guiden viser på den ene siden Pantone-fargen og på den andre siden den tilsvarende CMYK-fargen. Den andre måten du kan gjøre det på, er kanskje litt enklere hvis du har tilgang til et designprogram som Adobe Illustrator eller Adobe Indesign. Du kan sjekke om fargene er tilgjengelige i de ulike fargerommene i designprogrammet ditt, og jeg anbefaler denne veiledningen fra 99desings om hvordan du gjør det.

Content and Marketing Manager at Limepack

Alle blogginnlegg →